Zsírok, olajok élettani hatásai.

A fehérjék, a szénhidrátok és a zsírok együttesen a tápanyagok három fő csoportját alkotják.

kókuszolaj

 

A zsírok szervezetünk számára nélkülözhetetlenek, mert fontos szerepet töltenek be testünk strukturális felépítésében és anyagcseréjében.
Szinten tartják a testhőmérsékletet, szükségesek a sejthártya felépítéséhez valamint egyes hormonok működéséhez.
Fontos a D-vitamin képződéséhez és a zsírban oldódó vitaminok felszívódásához.

A zsírok a szénhidrátok mellett szervezetünk legfontosabb energiaforrásai, sejtjeink az energiát optimális esetben 15-30%-ban zsiradékokból nyerik.
1 g zsír kétszer annyi energiát tartalmaz, mint ugyanakkora mennyiségű szénhidrát vagy fehérje.
1 g zsír = 38,9 kJ; 1 g szénhidrát = 17,2 kJ; 1 g fehérje = 17,2 kJ

A zsírok valóban fontosak, bár az elfogyasztott zsírfélék mennyisége, fajtája, minősége és aránya döntően befolyásolja szervezetünk egészségi állapotát.

Valamennyi zsír és olaj zsírsavakból épül fel, melyek élettani szerepét tekintve a szervezet számára vannak hasznos és kevésbé hasznosak.

Az állati eredetű zsíroknak nagyobb mennyiségben telített és egyszeresen telítetlen a zsírsavösszetételük.

A növényi olajok többsége egyszeresen telítetlen és többszörösen telítetlen zsírsavakban gazdagok.

A telített zsírsavak elsősorban az energiát szolgáltatják, az egyszeresen telítetlen zsírsavak nagyobb részt a sejtek épüléséhez szükségesek. A többszörösen telítetlen zsírsavakból fontos hormonszerű vegyületek képződnek.

A zsírsavak szén, hidrogén és oxigén atomokból épülnek fel, amelyek felépítésüket tekintve rövid, közepes vagy hosszú szénláncúak.

A hosszú szénláncú zsiradékok emésztésre előkészítését, a máj által termelt epe végzi, az emésztés a hasnyálmirigy által termelt lipáz segítségével a vékonybélben megy végbe, ahonnan az emésztett zsírok a nyirokrendszerbe majd a véráramba kerülnek.
A zsír (lipid) nem vagy csak nagyon csekély mértékben oldódik vízben, ezért a véráramban szállítófehérjékhez kötődve lipoproteinként keringenek. A lipoproteinekben a lipid és protein (fehérje) alkotórészek aránya változó. Az LDL (alacsony sűrűségű lipoprotein) koleszterin nagy koncentrációja a szívkoszorúér betegség kialakulásának kockázati tényezője. A HDL koleszterin magasabb szintje viszont előnyös. Ezért fontos olyan táplálékokat fogyasztani, amelyek segítik az LDL- koleszterinszintjének csökkenését, valamint a HDL- koleszterin szintjének növekedését vagy megőrzését.

A rövid és középhosszú szénláncú zsírsavakat tartalmazó zsírok könnyebben felszívódnak, mert közvetlenül a bélbolyhok vérereibe jutnak, tehát emésztésükhöz nem szükséges epe és nem terheli a hasnyálmirigyet sem. Ezért a zsírok felszívódási zavarában szenvedő betegek étrendjében, az e fajta zsírok kedvező felszívódásuk és könnyű emészthetőségük miatt kiemelt jelentőségűek.

Az egyik legegészségesebb és legfinomabb növényi zsiradék a kókuszolaj, amelynek 92%-a rövid és közepesen hosszú szénláncú telített zsírsavakból épül fel.

  • Magas hőmérsékletre történő hevítése esetén sem képződnek sejtkárosító szabadgyökök, valamint transzzsírokat sem tartalmaz, melyek rákkeltő és érelmeszesedést okozó hatással bírnak.
  • Könnyen és gyors anyagcsere folyamat mellett szívódik fel, ezáltal kímélő az emésztőrendszer számára, valamint zsírsavjai nem képeznek zsírlerakódást, tehát nem hizlal.
  • Szervezetünk számára azonnal felhasználható energiát biztosít, valamint egyensúlyban tartja a megfelelő koleszterinszintet.
  • Használatával pedig olyan zsírsavakat juttatunk szervezetünkbe, mint az anyatejben is található laurinsav.

A laurinsav az emésztés során monogliceridekké alakul át, amelyet szervezetünk vírusok, káros gombák és baktériumok elpusztítására használ fel. A laurinsav által kifejtett védőhatást a kutatók, az anyatejjel táplált csecsemők vizsgálatakor fedezték fel. Azt vették észre, hogy a laurinsavból átalakult monogliceridek védelmet nyújtanak a fertőzésekkel szemben. Az anyatejjel vagy kiváló minőségű kókuszolajjal dúsított tápszerrel táplált csecsemők számára a laurinsav kellő védőhatást biztosít, ami fontos, mert az ő immunrendszerük még kialakulóban van. Az anyagtej laurinsav tartalma 2-10% szemben a kókuszolaj közel 50% laurinsav tartalmával.

Amennyiben napi zsírszükségletünk egy részét hidegen sajtolt extra szűz kókuszolaj fogyasztásával fedezzük, akkor biztosítjuk szervezetünk számára a laurinsav által kifejtett védő funkciót és természetes módon erősítjük immunrendszerünket.

Tudni kell viszont, hogy a kókuszolaj típusok között lényeges a különbség.
Találunk copra alapú finomított, szűrt, a gyártás során vegyileg kezelt kókuszolajokat is. Az eljárás során az olaj elveszíti a kókuszban található értékes vitaminokat, ásványi anyagokat, így a szervezet számára értéktelenebb olajat kapunk.
Ezek az olcsóbb árkategóriába tartozó készítmények, amelyek esetében a kókuszdió begyűjtésétől az elkészült kókuszolaj csomagolásáig nagyon hosszú idő is eltelhet.

Az extra szűz kókuszolaj készítésekor a kókuszolajat az aznap begyűjtött friss kókusz húsából sajtolják, nem pedig a copraból.

 

Coconut-Oil-500ml-Special-Edition_400_400A BANABAN bio extra szűz kókuszolaj, organikus módon termesztett kókuszdióból készül, az olaj gyártása során a legkevesebb feldolgozási metódust alkalmazzák így a természetes E-vitamin, antioxidánsok, a friss kókuszra jellemző íz és aroma megmaradnak, így a feldolgozás végeredménye egy prémium kategóriás, tápláló, egészséges hidegen sajtolt kókuszolaj.

Bővebb info a kókuszolaj típusokról:
http://biokokusz.hu/cikkek/hogyan-valasszon-kokuszolajat/

A másik fontos tény, hogy a kozmetikai ipar által előállított ápolószereknek vélt egyes termékek károsak lehetnek az egészségünkre, mert nagy részükben sok a tartósítószer, illatanyag, szintetikus összetevő, amelyek között szerepelnek irritációt, bőrbetegséget okozó anyagok, pedig a testápolás célja a bőr természetes állapotának és egészségének megőrzése kell, hogy legyen.
Ezen anyagok felszívódása a bőrön keresztül történik, kikerülve az élelmiszerek számára működő méregtelenítő és szűrőrendszert így a káros anyagok közvetlenül a véráramba jutnak.

A bio extra szűz kókuszolaj testápolóként is használható, a legjobb hidratáló, bármely bőrtípus számára. Magas vitamin és ásványi anyag tartalmának köszönhetően a bőrt feltölti fontos tápanyagokkal, kicsi molekuláris szerkezetének köszönhetően gyorsan beszívódik a bőr mélyebb rétegeiben, nem hagyva maga után zsíros vagy olajos érzetet csak sima, puha, táplált selymes bőrt.

Erről bővebb tájékoztató: http://biokokusz.hu/tudastar/kozmetikumok/

 

Forrás:

Táplálkozási Akadémia Hírlevél V. évf. 9. szám 2012. szept.
Rodler Imre: Új Tápanyagtáblázat, Medicina, Budapest, 2005.

Ez a cikk fontos lehet barátaidnak is, oszd meg velük.

FACEBOOK
GOOGLE
http://biokokusz.hu/tudastar/zsirok/
TWITTER
PINTEREST
PINTEREST