A természetben előforduló édesítőszerek közül a fruktóz az egyik legédesebb cukorféleség, amely komponense a szacharóznak is, ami biológiai szempontból a glükózhoz hasonlóan fontos szénhidrát.

kókuszcukor

 

A természetes édesítőket, amelyek nagyrészt szacharózból (répacukor), glükózból (szőlőcukor) és fruktózból (gyümölcscukor) épülnek fel, mára már nagyrészt felváltották a finomított és mesterséges cukorhelyettesítők.

A mai modern élelmiszeripar a mindenki számára kedvelt édes íz fokozása érdekében különböző szempontok vagy érdekek alapján más-más célból és módon gyártott édesítőszerek esetében finomítási eljárásokat alkalmaz, amelyeknek a szervezetre ható előnytelen hatásai már nagyrészt közismertek.
Az adott cukorforrásban mesterséges módon növelik a fruktóz tartalmat, viszont a cukorforrásban lévő többi alkotó jótékony hatása a beavatkozás következtében megsemmisül, vagy jelentős mértékben csökken.

A szervezetben a fruktóz glükózzá történő átalakulása enzimes hatás következményeként megy végbe. Így a fruktóz is felszívódik, viszont alacsony glikémiás indexének köszönhetően (GI 23) lassabban és fokozatosan kerül a véráramba, így kevésbé növeli a vércukorszintet, ami gyógyászati szempontból igen jelentős.

Az tény, hogy a fruktóz önmagában meglehetősen rosszul szívódik fel, viszont a természetes édesítőkben a felszívódás folyamatát a fruktóz mellett lévő egyéb komponensek segítik.

Táplálkozásbiológiai szempontok alapján vizsgálva a finomított ipari cukrok fruktóz tartalmának élettani hatása nem azonos a természetes, finomítatlan, vitaminokban, nyomelemekben és ásványi anyagokban gazdag édesítőkben jelenlévő fruktózéval.

A finomított és mesterségesen gyártott cukorban nem találhatók meg a fontos ásványi anyagok, nyomelemek, vitaminok, amelyek részt vállalnak, sőt esetenként vezető, irányító szerepet töltenek be a cukoranyagcserében és az inzulinszint stabilizációjában.
Ezzel szemben a természetes édesítők, amelyek a lehető legkíméletesebb eljárási módot alkalmazva készülnek, megőrzik a szervezet számára hasznos és jótékony hatásukat.
A fentieket figyelembe véve hangsúlyozni kell, hogy a fruktóz kedvezőtlen egészségügyi következményeivel csak a finomított formában megjelenő fruktóz fogyasztása esetében kell számolni. Az élelmiszerek természetes fruktóz tartalma – extrém módon magas mennyiségben történő fogyasztásától eltekintve – nem hátrányos a szervezet számára, tehát nem kell a természetes módon megjelenő fruktóz fogyasztásának korlátozására gondolni.

Hazánkban is felfedezték már a kókuszcukor különleges előnyeit, melyek közül említendő aminosav, vitamin, nyomelem és komplex ásványi anyag tartalma.
A kókuszcukor, mint édesítő esetében az is rendkívüli, hogy a magas inulintartalom mellett, az alacsony glikémiás indexű (GI 35) élelmiszerek közé tartozik, szemben a finomított cukrokkal.

Banaban-bio-kokuszcukor-500g_400_400A BANABAN bio 100% tisztaságú kókuszcukor egészséges, finomítatlan természetes édesítő, amely kizárólag a kókuszpálma nektárjából a lehető legkíméletesebb eljárási módot alkalmazva készül. A feldolgozási folyamat során nem kevernek hozzá más típusú gyengébb minőségű pálma vagy nádcukrot. Előállítása során a friss nektárt melegítik, ez által párologtatják addig, amíg a nedvesség elpárolog és cukorkristályok alakulnak ki.

Fontos tudni, hogy a kókuszcukrot és a pálmacukrot használják egymás szinonimájaként, viszont a kettőt nem szabad összekeverni, mert jelentősen különböznek egymástól.
A pálmacukrot a Palmira pálmából (Borassus flabellifer) nyerik, a kókuszcukor pedig a kókuszpálmából (Cocos nucifera), ami nagyon fontos különbség, mert más pálmacukrok nem rendelkeznek a fent említett tulajdonságokkal, valamint GI számuk is magasabb.

A 100% tisztaságú bio kókuszcukor rendkívül ritka és korlátozott mennyiségben áll csak rendelkezésre.

Sajnos sok esetben a kókuszcukor címkéjén nem található tájékoztató a termék eredetét, minőségét, összetételét és az előállítás módját illetően, pedig az egészséget szolgáló táplálkozás érdekében fontos szempont az élelmiszerek beltartalmi értékének szem előtt tartása, mert a bennük található hasznos alkotóelemek egymást kiegészítve, hatnak az egész szervezetünkre.

A glikémiás index (GI) mutatja azt, hogy egy adott mennyiségű szénhidrát a szőlőcukorhoz képest (melynek glikémiás indexe 100) mennyi idő alatt alakul a vérben szőlőcukorrá, azaz glükózzá, aminek jelentősége a fogyókúrázok és a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedők esetében a legnagyobb.
A vérben megjelenő glükóz hatására a hasnyálmirigy inzulint termel, amely olyan hormon, ami a szénhidrátok, fehérjék és zsírok anyagcseréjének szabályozásában vesz részt. A 2-es típusú cukorbetegek szervezete kisebb mennyiségben, időben késleltetve képes az inzulin előállítására, ezért a sejtek nem tudják megfelelő mértékben felvenni a glükózt a vérből, amit energiaforrásként használnak, így az a vérben marad. Ennek következtében magasra emelkedik a vércukorszint és hosszú ideig nem csökken vissza a normál értékre, aminek következménye a szövődmények kialakulása.

A fokozottan magas vércukorszint és a magas glikémiás indexel rendelkező élelmiszerek gyakori fogyasztása túlzott inzulintermelést vált ki, amely a cukorbetegség kialakulásához, a későbbiekben az elhízáshoz, valamint a szív- és érrendszeri panaszok megjelenéséhez vezethet.
Az alacsony glikémiás indexű táplálékok lassabban, fokozatosabban juttatják a glükózt a vérbe, aminek hatására kevesebb inzulintermelésre kényszerítik a hasnyálmirigyet. A szénhidrátok lassabban szívódnak fel, a vércukorszint pedig kevésbé emelkedik az emésztés során, így hosszabb ideig tartó teltségérzetet biztosítanak és kevésbé hizlalnak.

A magas inulin tartalmú édesítő az inzulinegyensúly szempontjából vizsgálva előnyösebb, mert az inulin lebontásához nem szükséges inzulin, ezáltal nem készteti a hasnyálmirigyet inzulintermelésre ezért nem növeli nagymértékben a vércukorszintet.
Az inulin 95 %-ban fruktóz, azaz gyümölcscukor egységekből felépülő összetett szénhidrátvegyület, amely a természetben előforduló olyan élelmi rost, ami a prebiotikumok egyik fajtája (frukto-oligoszacharid).

Manapság rendkívül ritka a prebiotikus tulajdonságokkal rendelkező magas inulin tartalmú édesítő, ezért az ilyenek kiemelten, különleges termékkört alkotnak.

A magas inulin tartalmú élelmiszer táplálkozás élettani hatásai közül fontos megemlíteni azt is, hogy a probiotikumok jótékony hatásai inulin jelenlétében fokozottabban érvényesülnek. Az inulin és fruktóz tartalom együtt pedig optimális felszívódási körülményeket teremt, mely az immunitás és a komfortérzés alapja is egyben.

Mint látjuk az inulin szerepe igen jelentős az egész szervezetre kiterjedő védelem szempontjából, a kedvező hatásoknak köszönhetően a mértéktartó, de kiemelt élettani hatású inulindús természetes édesítő egy remek alternatíva a mindennapok étrendjében a diétázók cukorbetegek, fogyókúrázók, gyermekek és sportolók számára is.
Az inulin, a glükóz valamint egyes aminosavak különösen a glutamin, együtt kölcsönösen erősítik, kiegészítik egymás egészségmegőrző jótékony hatásukat és a szervezet számára jobban hasznosulnak.

Forrás:

Tóth Gábor – Varga Melitta: Édesítsünk okosan!
Prof. Biró György: A fruktóz története http://egeszsegtudomany.higienikus.hu/cikk/2011-1/Biro.pdf
Dr. Halmos Tamás – Dr. Jermendy György: Diabetes mellitus – A cukorbetegség klinikai vonatkozásai

Ez a cikk fontos lehet barátaidnak is, oszd meg velük.

FACEBOOK
GOOGLE
http://biokokusz.hu/tudastar/cukorrol/
TWITTER
PINTEREST
PINTEREST